شما برای برنامه ریزی موفق نیاز به وقت دارید و تا زمانی که برنامه ریزی نکنید وقت شما بر اثر بی برنامگی هدر می رود و با کمبود وقت مواجه می شوید . برنامه ریزی گام به گام شما را به هدف می رساند و درصد اضطراب شما را کم می کند؛ در نتیجه موجب افزایش کارایی و موفقیت بیشتر شما می شود.
چرا برنامه ریزی کنیم؟,فواید برنامه ریزی, ضرورت برنامه ریزی,
۱- توجیه! : چرا برنامه ریزی؟!
۱- نوشتن طرح وبرنامه دقیق باعث ایجاد روحیه مثبت در شما می شود. روحیه مثبت به شکل اعتماد به نفس در هنگام مطالعه در خواهد آمد و منجر به بالا رفتن روند یادگیری و تداوم برنامه ریزی خواهد شد.
۲- با تهیه برنامه شما تسلط لازم را بر دروس پیدا خواهید کرد و در نتیجه می توانید مشکلات اجرایی مطالعه را سریع تر شناسایی و پیگیری نمایید.
۳- طرح برنامه توجه شما را به انتخاب روش ها و متون مناسب مطالعه جلب می کند و باعث می شود شما کتاب ها و جزوات مورد نیاز خود را شناسایی و تهیه نمایید.
در طرح برنامه درسی می توانید پرسش های زیر را از خود بپرسید و پاسخ مناسبی در قالب اجرای بر نامه ریزی خود مشخص نمایید.
و به این ترتیب با مشخص نمودن اهداف درسی خود به طور دقیق و جزیی و شناسایی پیش نیازهای هر درس،کتب و جزوات آموزشی مطلوب مورد نیاز کنکور را شناسایی و تهیه نمایید. روش مطالعه هر درس را مشخص نموده و اقدام به برنامه ریزی نمایید.
بهتر است سه روز و حداکثر یک هفته از زندگی خود را مرور نموده و ببینید از صبح تا شب چه رفتارهایی دارید و از همه رفتارهایی که در طول یک روز انجام می دهید لیست تهیه کنید و به این ترتیب با شناسایی عوامل مخل ، عادات نامطلوب و موانع اجرای برنامه، جهت رفع آنها اقدام نمایید.
۲- تعریف! : تعریف برنامه ریزی
برنامه ریزی یعنی قانونمند کردن زندگی ، استفاده صحیح از اوقات ، استعدادهاو امکانات زندگی و به عبارت دیگر طرح ریزی و فکر کردن با روش منظم برای آینده.
آموزش برنامه ریزی مناسب,برنامه ریزی برای کنکور
۳- راهنمایی و مشاوره: چگونه برنامه ریزی کنیم؟
ابتدا لیستی از رفتارهای ثابت و متغیر خود تهیه نمائید.رفتارهای ثابت رفتارهایی هستند که همه روزه انجام می شوند؛ مانند غذا خوردن ، خوابیدن ، نماز خواندن و…
رفتارهای متغیر رفتارهایی هستند که ممکن است تغییر کنند؛ مانند درس خواندن ، تلویزیون دیدن و … شما باید با توجه به رفتارهای ثابت خود برنامه ای تنظیم کنید که در آن ساعت خوابیدن ، بیدار شدن ، نماز خواندن و غذا خوردن مشخص شده باشد. پس از اینکه برنامه ی شما با توجه به رفتارهای ثابت تنظیم شد نوبت به تهیه ی برنامه با توجه به رفتارهای متغیر می رسد.
توجه داشته باشید که همه ی رفتارهای متغیر از اهمیت یکسانی برخور دار نیستند برخی از آنها با اهمیت اند که به انها کارهای اولویت اول می گویند و بعضی از آنها در درجه ی دوم و برخی نیز در درجه سوم قرار دارند که به آنها کارها ورفتارهای اولویت دوم و سوم می گویند.
در مورد داوطلب کنکور درس خواندن به عنوان اولویت اول مطرح است و کارهای دیگر با توجه به میزان اهمیت آنها در اولویت های دوم و سوم قرار دارند.
مهمترین قسمت برنامه ریزی برای داوطلبان تهیه برنامه با توجه به رفتارهای ثابت و برنامه های مربوط به اولویت اول «درس خواندن» است ولی داوطلبی که می خواهد منظم تر باشد باید در برنامه ی خود کارهای اولویت دوم و سوم را نیز قرار دهد.
در برنامه ریزی باید توجه داشت که همیشه اوضاع مانند برنامه پیش نمی رود.و وقت هایی پیش می آید که فرد نمی تواند فعالیت مشخص شده در برنامه را انجام دهد . مثلا ممکن است به مطب دندانپزشکی مراجعه کند و مدتی معطل شود. بنابراین می تواند برخی دروس را که نیازمند مرور و تکرار زیاد هستند همیشه همراه داشته باشد تا در وقت های مرده به مطالعه ی آنها بپردازد و از چنین فرصت هایی حداکثر استفاده را بنماید.
در پایان هر هفته یک نیمروز را به عنوان وقت آزاد در نظر بگیرید . از این فرصت می توانید به منظور تفریح ، کارهای متفرقه و جبران ساعاتی که در طول هفته موفق به مطالعه ی دروس تعیین شده در آن ساعات نشدید، استفاده نمایید.
پس از تهیه جدول برنامه ریزی و ثبت رفتارهای ثابت ، ساعات مطالعه و رفتارهای متغیر خود را با رعایت موارد زیر در برنامه قرار دهید.
· اوقات فعال و غیر فعال خود را مشخص نموده ودر ساعاتی که بیشترین آمادگی و کارایی را دارید به دروس اختصاصی بپردازیدو به این ترتیب دروس عمومی را بعد از دروس اختصاصی یا پیش دانشگاهی قرار دهید.
· دروس اختصاصی و عمومی را با توجه به ضرایب و حجم کتاب ها و درجه ی دشواری و آسانی آنها در برنامه ی خود بگنجانید . به دروسی که ضریب بالاتری دارند وقت بیشتری اختصاص دهید.
· دروس استدلالی و تحلیلی و حافظه ای را به متناوب قرار دهید. دروسی را پشت سرهم قرار دهید که از نظر موضوع با هم متفاوت باشند. بهتر است دروس حفظی را شب ها قبل از خواب در برنامه ی خود قرار دهید و به این ترتیب به پردازش بهتر آنها در ذهن پس از خواب کمک نمایید.
· اولویت را به دروس پیش دانشگاهی بدهید.
· برنامه ی درسی خود را با توجه به توان و امکانات وشرایط خود تدوین کنید. اصرار نداشته باشید تمام موضوعات درسی را در برنامه خود بگنجانید.
· به تدریج به ساعات مطالعه هفتگی خود بیفزایید.
· در پایان هر هفته و هر ماه به ارزیابی عملکرد خود بپردازید و با نظارت بر آن به شناسایی موانع در اجرای برنامه پرداخته و در زمینه رفع آنها اقدام نمایید.
· همیشه قسمتی از ساعات اختصاص داده شده به یک درس را به مرور مباحث قبلی اختصاص دهید و به این ترتیب بین مطالب جدیدو مطالب قبلی ارتباط ایجاد نموده واز فراموشی مطالب قبلی بکاهید.
· با توجه به لزوم داشتن سلامتی برای اجرای برنامه و اثر بخشی فعالیت ها در برنامه ریزی به تغذیه مناسب ، ورزش و خواب کافی توجه داشته باشید.
· هر نشست مطالعاتی به منظور بازدهی بهتر ۵/۱ و حداکثر ۲ ساعت باشد. استراحت بین مطالعه دو درس لازم و ضروری است.
· به خود، مشاور و راهنمای خود قول بدهید که مقید به اجرای برنامه خواهید بود.